Air Niugini rozpoczynają odnawianie swojej floty i 12 września br. oficjalnie odebrały w Mirabel w Kanadzie pierwszą z 11 maszyn A220. Linia została 25. globalnym operatorem A220, który obecnie lata już na pięciu kontynentach.
Nowy samolot, nazywany pieszczotliwie „People’s Balus” (mieszkańcy używają słowa „balus” na określenie samolotu), ma żywą kolorystykę, która nawiązuje do flagi narodowej Papui-Nowej Gwinei i oficjalnego logo 50. rocznicy niepodległości. Ten wyjątkowy wzór stanowi latający hołd dla bogatego dziedzictwa i przyszłości kraju, dumnie prezentując kolory Papui-Nowej Gwinei zarówno w kraju, jak i w całym regionie. Pisaliśmy o tym w artykule "
Air Niugini pokazały pierwszego A220 w specjalnych barwach (zdjęcia)".
Pierwszy A220Pierwszy airbus A220 w wersji -300 dostarczony dla Air Niugini, to samolot o numerze seryjnym MSN 55388 i rejestracji P2-PGA i imieniu Independence. To pierwsza z trzech maszyn A220-300 i pierwsza z 11 A220 jakie dotrą do przewoźnika. Maszyna w konfiguracji dwóch klas podróży zabiera na pokład 138 pasażerów: 8 w klasie biznes (2-2) oraz 130 pasażerów w klasie ekonomicznej (2-3).
25. przewoźnik który odebrał A220Air Niugini zostały 25. linią lotniczą, która będzie obsługiwać samoloty A220. 11 zupełnie nowych A220 linii będzie dostępnych w dwóch wersjach: trzech A220-300 (leasing od firmy Azzora) z pokładem dla 138 pasażerów oraz ośmiu mniejszych A220-100 dla 114 pasażerów. Jak informuje przewoźnik, A220 początkowo zastąpią starzejącą się flotę fokkerów F70 oraz F100, a docelowo także boeingi B737. Chociaż początkowym celem jest ulepszanie lotów krajowych, to A220 jest również w stanie obsługiwać większość międzynarodowych połączeń Air Niugini oraz część potencjalnych nowych tras, które linia rozważa.
- A220 ma stanowić trzon naszej floty krajowej i regionalnej oraz wspierać rozwój gospodarczy Papui Nowej Gwinei. Ponieważ nadal prognozujemy silny wzrost, podjęliśmy decyzję o zwiększeniu zamówienia na ten paliwooszczędny typ, zapewniając zupełnie nowy poziom wydajności i komfortu naszych operacji. To także pierwszy raz, kiedy Air Niugini kupuje zupełnie nowe odrzutowce regionalne. Przejdziemy z technologii analogowej na cyfrową. Samoloty odrzutowe Fokker spełniły swoją rolę przez ostatnie 25 lat i nadszedł czas, aby zastąpić je samolotem zmieniającym zasady gry - powiedział Gary Seddon, prezes linii Air Niugini.
Dzięki zasięgowi prawie 6 700 km, nowe airbusy mogą latać znacznie dalej niż fokker F100 (4 300 km) lub F70 (3 410 km) zarówno na trasach krajowych, jak i międzynarodowych z Port Moresby. Dodatkowo Airbus oferuje więcej miejsc w swoim samolocie regionalnym. Linia zastąpi F70 maszyną A220-100 i utrzymując kabinę jednoklasową, liczba foteli wzrośnie z 80 do 114. Samoloty F100 są wyposażone w 101 foteli, w tym osiem w klasie biznes, natomiast A220-300 zabiorą 138 pasażerów, w tym ośmiu w klasie biznes, co daje wzrost o 37 foteli.
Przewoźnik i jego flotaAir Niugini powstało dokładnie 52 lat temu w 1973 r. Linia obsługuje głównie połączenia krajowe z Port Moresby w Papui-Nowej Gwinei, a także loty międzynarodowe w regionie Azji i Pacyfiku, w tym do Australii, Singapuru, na Wyspy Salomona i Fidżi.
Flota przewoźnika składa się obecnie z 20 samolotów: jednego airbusa A220-300, trzech boeingów B737-800, dwóch B767-300ER, czterech fokkerów F70, pięciu F100 oraz pięciu de havillandów DHC-8-400. Linia oczekuje na dostawę 15 samolotów: ośmiu airbusów A220-100, dwóch A220-300, jednego DHC-8-400, dwóch boeingów B787-8 Dreamliner oraz dwóch używanych B737-800.
Airbusy A220Do tej pory A220 przewiozły na pokładach ponad 102 mln pasażerów na 1,8 tys. obsługiwanych trasach. Na koniec sierpnia br. zamówionych było 941 maszyn A220: 118 A220-100 oraz 823 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 442 samoloty tego typu do 25 linii lotniczych: 72 A220-100 oraz 370 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (79), airBaltic (50) oraz Air France (46). Największe zamówienia do tej pory złożyły cztery linie: Delta Air Lines (145), jetBlue (100) oraz ex aequo na trzecim miejscu airBaltic (90) z Breeze Airways (90).
Jeżeli jesteście ciekawi jak powstają te samoloty, to zachęcamy do przeczytania naszego artykułu "
Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220".